شماره ۳۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
پيام تسليت رهبرمعظم انقلاب درپی درگذشت حاج عطاردی‌قوچانی و حاج‌ حسین شب‌زنده‌دار

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقـــلاب اسلامـــی درپی درگذشت عالم پارسا مرحوم مغفور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عزیزالله عطاردی‌قوچانی پیام تسلیتی صادر کردند.   
 به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانى دفتر مقام معظم رهبرى، متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است.  
 بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم پارسا و متتبّع مرحوم مغفور حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عزیزالله عطاردی قوچانی رحمت‌الله علیه را به خاندان مکرّم و بازماندگان آن مرحوم و همه علاقه‌مندان و مستفیدان از ثمرات علمی ایشان که پهنه گستره‌ای از تاریخ و حدیث و تراجم و کتاب‌شناسی را دربر می‌گیرد، تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم.  
سیدعلی خامنه‌ای/ 4مرداد 1393
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در پیام جداگانه‌ای درگذشت حاج‌شیخ حسین شب‌زنده‌دار را نیز تسلیت گفتند.  
متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شرح زیر است:  
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت فقیه پارسا و پرهیزگار مرحوم مغفور آیت الله آقای حاج‌شیخ حسین شب‌زنده‌دار رحمة‌الله علیه را به علمای اعلام و مراجع عظام حوزه‌ علمیه قم و نیز به خاندان محترم و عموم بازماندگان و به فرزند فاضل ایشان جناب حجة‌الاسلام والمسلمین آقای حاج‌شیخ مهدی شب‌زنده‌دار عضو محترم شورای نگهبان تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.  
سیدعلی خامنه‌ای/5مرداد 1393
گزیده‌ای از فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره فطریه
در آستانه‌ عیدسعید فطر، پایگاه اطلاع‌رسانی معظم رهبری گزیده از فتاوای معظم‌اله را درباره‌ احکام فطریه و مبالغ مربوط به‌ سال ۱۳۹۳ را منتشر کرده است که متن این استفتائات به شرح زیر است.
۱- مبلغ فطریه‌ سال ۱۳۹۳ در تهران و شهرستان چه مقدار است؟
فطریه عبارت است از 3 کیلو گندم یا خرما یا کشمکش یا برنج و مانند اینها یا پول یکی از اینها که برای امسال (۱۳۹۳) حداقل معادل ۴۵۰۰تومان می‌باشد، البته بهتر است در تهران ۵۰۰۰ تومان پرداخت شود و همچنین افرادی که می‌خواهند براساس برنج پرداخت نمایند بهتر است حداقل ۱۵۰۰۰ تومان در نظر بگیرند.  
2-  مبلغ کفاره‌ ‌سال ۱۳۹۳ افطار عمدی و عذری روزه‌ ماه رمضان چه مقدار است؟
کفاره یک مد طعام، ۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان یا برنج یا مانند اینها می‌باشد که اگر بخواهد پول آن را به افرادی بدهد که تبدیل به طعام بشود، می‌تواند در کفاره افطار عذری برای هر روز ۱۵۰۰تومان و در ابطال عمدی هر روز ۹۰۰۰۰ تومان پرداخت کند.  
3-   فطریه‌ میهمان یک شبه بر عهده‌ چه کسی است؟
فطریه میهمان یک شبه برعهده خودش می‌باشد و بر عهده‌ میزبان نیست.  
4- پرداخت فطریه غیرسادات به سادات و احکام آن چگونه است؟
غیرسادات نمی‌توانند فطریه را به سادات فقیر پرداخت کنند و در صورت پرداخت مجزی نمی‌باشد و ملاک در این امر سرپرست خانواده می‌باشد.  
5- پرداخت فطریه در شهری غیر از شهر شخص پرداخت‌کننده چگونه است؟
بنابر احتیاط در همان شهری که هست پرداخت شود.  
۶- جهت مصرف فطریه چیست؟ و آیا می‌توان آن را برای اماکن مذهبی مصرف نمود؟
مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود.
رهبر معظم انقلاب با شرایط عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند
رهبر معظم انقلاب بنا به درخواست رئیس قوه‌قضائیه به مناسبت عیدسعید فطر با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب در قسمتی از متن نامه رئیس قوه‌قضائیه به رهبر معظم انقلاب آمده است: احتراماً ضمن عرض تبریک فرارسیدن عیدسعید فطر در اجرای بند ١١ از اصل ١١٠ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بدین‌وسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می‌شود تا در صورت تصویب مقام عالی، محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح که به شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف تشخیص داده می‌شوند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره‌مند شوند.در پاسخ نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس قوه‌قضائیه نیز آمده است:  
بسمه‌تعالی
با سلام و تحیت و تبریک عیدسعید فطر با عفو و تخفیف مجازات مذکوران موافقت می‌شود. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
سیدعلی خامنه‌ای/ 4مرداد 1393

 


تعداد بازدید :  156